Totální Škoda je pojem, který se používá v pojišťovnictví u havarijního a povinného ručení. Likvidátor posuzuje rozsah škody a obvyklou hodnotu vozidla. Pokud poměr přesáhne stanovenou mez, jedná o totální škodu. Totální škoda víceméně říká, že se automobil nevyplatí opravovat a je lepší ho majiteli vyplatit jako celek.
Rozhodným procentem u havarijního pojištění je 80% ceny obvyklé. Povinné ručení se 100% ceny obvyklé.
Z praktického hlediska se může jednat o zničený nárazník nebo také o zmačkané celé auto. Pokud má automobil obvyklou cenu 30 000 Kč, tak cesta k dosažení totální škody je poměrně rychlá. Naopak u vozidla za 1 000 000 Kč musí být vozidlo poničeno řádně.
Jak se určuje cena obvyklá?
Jako obvyklou cenu si můžete představit cenu vozidla, kterou byste dosáhli prodeje v inzerci. V jednoduchosti „Najděme inzeráty, které auto stejné značky, typu, stáří, výbavy, stavu a počtu najetých kilometrů nabízejí. „ Nebyly by to ale pojišťovny, aby tuto cenu neponížily. S výmluvou na potencionálně nižší prodejní cenu vytvoří obvyklou cenu nižší než inzerovanou. Problémy přichází zejména u vzácných modelů, kde k ocenění jsou použity obyčejné modely. Z důvodu nedostatku relevantních dat jsou využívány systému jako Galáš nebo CebiCat, Tax Expert a jiné.
Až 15% lidí obvyklou cenu rozporuje.
Jak se nakládá s vrakem auta v případě totální škody?
Pojišťovna samozřejmě nevyplatí majiteli plnou částku, ale snaží se jí všemožně ponížit. Jednou z cest je dražba vraku bouraného vozidla. Vrak se vydraží a výsledná částka je odečtena od pojistného plnění totální škody. To zda vrak prodáte a nebo si jej necháte je již na Vás. Pojišťovna vás každopádně o tuto částku stáhne.
Můžete si pojistit hodnotu auta
Všechno se dá pojistit a to i zůstatková cena vozidla. Při volbě pojištění GAP dostanete hodnotu vozidla, za kterou jste jej koupili. Toto řešení je voleno zejména u drahých automobilů, kde zůstatková cena klesá o značnou částku již výjezdem z autosalonu.